عناوین:

  • رپورتاژ آگهی چیست؟
  • چگونه یک رپورتاژ آگهی خوب داشته باشیم؟

اساسی‌ترین تکنیک‌های رپورتاژ آگهی که در سال ۲۰۲۰ باید بدانید

مرداد 26, 1399
جذب سرمایه با رپورتاژ آگهی

اگر عبارت «رپورتاژ آگهی» برای شما تازگی دارد بدانید که تنها نیستید. اما قطعا شما هم مخاطب چنین آگهی‌هایی بوده‌اید و حتی بر اساس آن‌ها اقدام کرده‌اید.

بازاریاب‌هایی که در در عصر رسانه‌های کاغذی رشد کرده‌اند به خوبی به یاد می‌آورند که رپورتاژ آگهی‌ها مقالاتی بودند که هزینه آن‌ها توسط شرکت‌ها پرداخت شده و در روزنامه‌ها و مجلات تجاری منتشر می‌شدند. در حال حاضر رپورتاژ آگهی‌ها مجددا به عنوان تبلیغات اصلی عصر دیجیتال به عرصه رسانه‌ای باز گشته‌اند. این نوع تبلیغات روشی قدرتمند برای وصل کردن شرکت‌ها به مشتریان آن‌ها هستند.

 

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی‌ها نوعی از تبلیغات هستند که در نگاه اول شبیه محتوای غیر تبلیغاتی به نظر می‌رسند. آن‌ها مقالاتی هستند که که توسط شرکت یا موسسه تبلیغ کننده نوشته شده و در کنار دیگر مقالات غیرتبلیغاتی رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

رپورتاژ آگهی‌ها به عنوان یک روش رایج فروش در رسانه‌های چاپی از حدود ۱۹۱۵ آغاز شد. از آن زمان مفهوم رپورتاژ آگهی در رسانه‌های مختلف از جمله رادیو و تلویزیون و رسانه‌های آنلاین گسترش یافت.

در واقع شرکت آگهی دهنده با استفاده از رپورتاژ آگهی اعتبار آن نشریه (وبسایت، مجله، روزنامه و..) را قرض می‌گیرد. رپورتاژ آگهی‌ها به نوعی از شیوه‌های موذیانه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند؛ زیرا بسیاری از خوانندگان آن‌ها نه برای خواندن تبلیغات یک شرکت خاص بلکه به واسطه اعتبار نشریه مورد نظر مطلب را تا انتها مطالعه می‌کند.

 

انواع تبلیغات

جو ویتال به عنوان یک کپی‌رایتر با سابقه می‌گوید «احتمال این که افراد یک رپورتاژ آگهی را بخوانند ۵۰۰ بار بیش از خواندن تبلیغات مستقیم است».

تبلیغ کنندگان و رسانه‌ها هر دو علاقه بسیاری به رپورتاژ آگهی دارند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های پیش رو تمرکز بیشتری بر این روش تبلیغاتی صورت پذیرد.

 

چگونه یک رپورتاژ آگهی خوب داشته باشیم؟

رپورتاژ آگهی‌ها شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرند. آن‌ها گاهی با زرق و برق فراوان و به صورت گرافیک تعاملی ارائه می‌شوند و گاهی نیز از متن‌های ساده تشکیل می‌شوند. هر کدام از این‌ها بسته به شرایط موجود می‌تواند کارا باشد اما با رعایت برخی موارد می‌توانید نتیجه بهتری از رپورتاژ آگهی‌ها بگیرید.

 

۱− وبسایت یا نشریات مناسب را انتخاب کنید

نخستین قدم در برنامه‌ریزی برای یک رپورتاژ آگهی، انتخاب وبسایت یا نشریات مناسب است. مطمئن شوید جایی که قصد دارید رپورتاژ آگهی خود را در آن منتشر کنید حتما شما را به مخاطبان بالقوه خود وصل کرده و با ارزش‌های شما همخوانی داشته باشد.

 

انتخاب وبسایت مناسب

 

اگر مطمئن نیستید که مخاطبان شما چه وبسایت یا نشریاتی را مطالعه می‌کنند به دنبال  آن‌هایی باشید که با مخاطبانتان دارای همنوایی بیشتری هستند.

 

۲− از فضایی که برای رپورتاژ آگهی در اختیار شما قرار گرفته است بیشترین استفاده را ببرید

معمولا دو گزینه در اختیار دارید: اول این که وبسایت یا نشریه مورد نظر برای شما متن رپورتاژ آگهی را می‌نویسد و شما امکان سنجش و بررسی را خواهید داشت؛ یا این که محتوایتان را خودتان بنویسید و در اختیار جایی که برای انتشار در نظر گرفته‌اید قرار دهید.

اگر خودتان قصد دارید مطلب مورد نظر را بنویسید ابتدا از وبسایت و.. مورد نظر دستورالعمل‌های مورد نظر را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که میزان مشخصی فضا برای نوشتن مطلب برای قانع کردن مخاطبان خود به تغییر نظر آن‌ها در اختیار دارید؛ لذا از آن فضا بیشترین استفاده را ببرید.

در اینجا تعدادی از اقداماتی که برای نوشتن رپورتاژ آگهی موثر مورد نیاز است مورد اشاره قرار گرفته است:

  • از ادبیات و سبک مطالب وبسایت یا مجله مورد نظر استفاده کنید. هر چقدر سبک شما به سبک اصلی آن وبسایت یا مجله نزدیک باشد تاثیر بیشتری نیز بر خوانندگان همیشگی آن نشریه خواهید گذاشت.
  • با استفاده از تیترهای جذاب توجه مخاطب را به خود جلب کنید؛ روایت کردن یک داستان و استفاده از تصاویر جذاب می‌تواند در رسیدن به این اهداف یاری‌رسان شما باشد.
  • با ارائه مطالب آموزشی به خوانندگان خود چیزی بیاموزید و احساس آموختن از شما را در آن‌ها ایجاد کنید.
  • با ارجاع دادن به مطالعات دیگر به مطلب خود اعتبار بیشتری بدهید.
  • از نقل قول‌ها برای تاکید بر نکته‌های مورد اشاره خود استفاده کنید.

 

۳− از قالب‌هایی که قبلا از آزمون‌ها سربلند خارج شده‌اند استفاده کنید

رپورتاژ آگهی‌ها می‌توانند در قالب‌ها و فرمت‌های مختلفی ارائه شوند. اگر تازه شروع به این کار کرده‌اید راحت‌ترین اقدام این است که به طور مستقیم محصول یا محصولات خود را معرفی کنید.

 

انتخاب فرمت رپورتاژ آگهی

 

برای این کار موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • تجربه یکی از مشتریان یا کاربران خود را به عنوان معرفی کنید.
  • از سوءتفاهم‌های ایجاد شده درباره محصولات یا خدمات مورد نظر خود رفع ابهام کنید.
  • فرایند موفقیت خود در عرصه مورد فعالیت خود را نمایش دهید.
  • نقاط مساله‌ساز که مشتریان شما توانسته‌اند بر آن‌ها غلبه کنند را نمایش دهید.
  • قدم‌های بعدی که از سوی کارکنان شما باید برداشته شود را به طور شفاف شرح و توضیح دهید.

 

۴− مطالب مفید ارائه کنید

هیچکس علاقه‌ای ندارد وقت خود را صرف مطالعه مطالب بی‌فایده با تصاویر تبلیغاتی بزرگ از برند و نام شرکت شما کند. افراد در صورتی مطالب ارائه شده توسط شما را تا انتها دنبال خواهند کرد که احساس کنند این محتوا عملا چیزی به اطلاعات آن‌ها در این زمینه اضافه می‌کند.

 

۵− ۷۰٪ محتوای مفید رایگان و ۳۰٪ محتوا با هدف تبلیغات و فروش

مطالبی که در رپورتاژ آگهی ارائه می‌شود باید حتی از مطالب معمول آن نشریه و وبسایت جذاب‌تر و مفیدتر باشد تا مخاطبان مطالعه آن‌ها را نیمه‌کاره رها نکرده و سراغ باقی مطالب بروند. حداقل ۷۰ درصد محتوای ارزشمند و کمتر از ۳۰ درصد محتوای تبلیغاتی با هدف فروش محصولات یا جذب مخاطب ارائه کنید.

 

محتوای مفید

 

مثلا اگر قصد فروش محصولی را دارید باید بیش از ۷۰ درصد مقاله درباره مزایای محصول، نحوه استفاده از آن و دیگر مزایایی باشد که در صورت خرید از آن بهره‌مند خواهید شد باشد.

کمتر از ۳۰ درصد مطالب باید به قیمت و شرایط خرید و .. بپردازد. در این صورت فروش خیلی بیشتری نسبت به زمانی که  در سراسر ایمیل فقط تکرار کنید «این را بخرید، این را بخرید، این را بخرید» خواهد داشت.

با داشتن مطالب مفید احتمال بیشتری دارد که افراد:

  • مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارند
  • تمام مطلب را بخوانند
  • محصول را خریداری کنند

 

۶− نام نویسنده را در ابتدای مطلب بیاورید

استفاده از نام نویسنده به ویژه زمانی که فرد شناخته‌شده‌ای باشد اعتبار بیشتری به مطلب می‌دهد. استفاده از اسامی مستعار نیز مفید هستند. حتی زمانی که افراد به خوبی شناخته نشده باشند وجود اسامی آن‌ها در ابتدای مطلب حس اعتماد بیشتری در مخاطب برمی‌انگیزد.

 

۷− از تصاویر همراه با زیرنویس استفاده کنید

به طور معمول زمانی که یک رپورتاژ آگهی دارای تصاویری به همراه زیرنویس است آن مطلب قوی‌تر به نظر می‌آید. با این کار مطلب شما علاوه بر تاثیرگذاری بیشتر شباهت بیشتری نیز به مطالب غیر تبلیغاتی پیدا می‌کند.

با رعایت کردن این موارد باید بتوانید یک رپورتاژ آگهی قدرتمند بسازید. با توجه به بودجه خود و باقی شرایط مطرح شده در بالا محیط انتشار رپورتاژ آگهی خود را به درستی انتخاب کرده و به کسب و کار خود رونق بخشید.

از میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ که در مای‌اینسایت معرفی شده‌اند تنها شرکت‌های میموس، کروشه، رادمان و نویان در وبسایت خود اعلام کرده‌اند که خدمات رپورتاژ آگهی ارائه می‌کنند. از این میان کامل‌ترین آن‌ها شرکت میموس است که با جزئیات خدماتی که در این زمینه ارائه می‌کند را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

ثبت نظر