عناوین:

  • کارگزاری مفید
  • کارگزاری آگاه
  • کارگزاری بانک پاسارگاد
  • کارگزاری فارابی
  • کارگزاری نهایت‌نگر
  • نتیجه‌گیری

بهترین کارگزاری بورس ایران کدام است؟

مرداد 31, 1399

بیش از 40 درصد حجم معاملات بازار بورس ایران از کانال 10 کارگزاری صورت می‌گیرد. طبق گزارشی که توسط بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده است، نزدیک نیمی از معاملات بازار سرمایه از طریق سامانه‌های معاملاتی 10 کارگزاری صورت می‌گیرد، در صورتی که در حال حاضر 108 کارگزاری فعال در کشور وجود دارد. کارگزاری مفید، کارگزاری آگاه و کارگزاری بانک پاسارگاد به ترتیب دارای رتبه اول تا سوم هستند. در حالی‌که اگر کمی پای صحبت مشتریان این کارگزاری‌ها بنشینیم متوجه می‌شویم که رضایت چندانی از ارائه خدمات آنها وجود ندارد. با این حساب، بهترین کارگزاری بورس ایران کدام است؟!

درگیری این روزهای معامله‌گران بازار بورس با هسته معاملات و سیستم معاملاتی کارگزاری‌ها ضررهای جبران‌ناپذیری را به آنها وارد کرده است؛ به گونه‌ای که وارد هر سایت یا هر گروهی در شبکه‌های اجتماعی شویم با حجم انبوهی از اعتراضات معامله‌گران مواجه خواهیم شد؛ معامله‌گرانی که به دنبال انتخاب بهترین کارگزاری و تغییر کارگزار ناظر هستند.

اگر شما هم از معامله‌گران بازار بورس باشید احتمالا به مشکلاتی همچون ثبت نشدن سفارش خرید و فروش سهم، اختلال در سیستم معاملاتی، اختلالات واریز و برداشت وجه و… برخورد کرده‌اید. وقتی به این صفحه آمده‌اید یعنی شما هم به دنبال انتخاب بهترین کارگزاری بورس هستید و به تغییر کارگزاری خود فکر کرده‌اید.

اگر چنین است، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا مناسب‌ترین کارگزاری که با نیازهایتان مطابقت دارد را انتخاب کنید. در این نوشته قرار بر این است 10 کارگزاری اول را که بیشترین ارزش معاملات را دارند از نظر کیفیت خدمات، سیستم‌های معاملاتی، نظرات مشتریان بررسی کنیم.

و در نهایت به شما خواهیم گفت بهترین کارگزاری بورس ایران کدام است و متناسب با نیازهایتان بهتر است از خدمات کدام یک استفاده کنید.

1- کارگزاری مفید

بر اساس ارزش کل معاملات و ارزش معاملات اینترنتی کارگزاری مفید بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است و دارای رتبه اول است. اما دستیابی به رتبه اول در ارزش معاملات به معنای بهترین بودن کارگزاری مفید نیست!

در حال حاضر کارگزاری مفید نسبت به سایر کارگزاری‌های فعال در ایران، دارای بیشترین مشتری است. به همین دلیل این روزها افرادی که از خدمات و سامانه‌های معاملاتی مفید استفاده می‌کنند، نسبت به عدم کشش سامانه‌ها و اختلال فراوان در آنها اعتراض دارند. کارگزاری مفید دارای رتبه کیفی الف است اما باید بگوییم رتبه کیفی الف تضمین کننده کیفیت خدمات نخواهد بود؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از کارگزاران رتبه الف یا ب را دارند.

قبل از پرداختن به معایب، بگذارید کمی درباره مزایا و خدمات کارگزاری مفید صحبت کنیم:

مزایا و امکانات کارگزاری مفید

  • کارگزاری مفید دارای سامانه‌های معاملاتی متنوع است؛ در صورتی که یکی از سامانه‌های معاملاتی دچار مشکل شود کاربران می‌توانند از پلتفرم‌های معاملاتی دیگر استفاده کنند.
  • دارای سامانه معاملاتی اختصاصی است؛ در حالی‌که بسیاری از کارگزاران برای انجام معاملات از سامانه‌های معاملاتی شرکت رایان هم‌افزا و تدبیرپرداز استفاده می‌کنند، کارگزاری مفید دارای سامانه معاملاتی اختصاصی به نام ایزی تریدر است.
  • امکانات و خدمات کامل توسط ایزی تریدر؛ سامانه معاملاتی ایزی تریدر دارای نسخه تحت وب، اندروید و IOS است که خدمات خوبی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ از جمله: ابزار تحلیل تکنیکال، فیلتر نویسی، هشدار، اطلاعات بنیادی، صف‌های خرید و فروش، پشتیبانی آنلاین، واریز و برداشت وجه و غیره.
  • سایت تحلیل بنیادی بورس ویو؛ کارگزاری مفید برای افرادی که تمایل دارند از تحلیل بنیادی استفاده کنند، سایت بورس ویو را راه‌اندازی کرده است. این سایت نیز اطلاعات بسیار کاربردی را برای تحلیل فاندامنتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • باشگاه مشتریان به نام پلکان؛ پلکان نیز از خدمات خوب کارگزاری مفید است که فرصت‌های ویژه‌ای را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مشتریان می‌توانند با استفاده از امتیازاتی که در مسابقات پیش‌بینی یا از معاملات آنلاین کسب می‌کنند، از خدمات سبد پیشنهادی، کارت‌های خرید از سایت‌های آنلاین همچون دیجی کالا، مدیسه، دیجی استایل و… استفاده کنند. همچنین با دریافت امتیازات بالا خرید کالاهای بزرگی مانند یخچال، لپ تاپ، طلا و… انجام دهند.

معایب و مشکلات کارگزاری مفید

  • پشتیبانی ضعیف؛ از جمله ایرادات اساسی که در روزهای شلوغ بازار می‌توانیم به کارگزاری مفید بگیریم، ارائه پشتیبانی ضعیف آن است. کارگزاری مفید به دلیل حجم زیاد مشتریان نمی‌تواند به تمام کاربران خود پشتیبانی مطلوب ارائه دهد.
  • اختلال در موجودی حساب و منفی شدن حساب مشتریان؛ یکی از اختلالات رایجی که در حساب کاربران مفید وجود دارد و تاکنون چندین بار اتفاق افتاده، منفی شدن قدرت خرید کاربران است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نوشته «منفی شدن موجودی حساب مشتریان کارگزاری مفید» مراجعه کنید.
  • اختلال در سامانه‌های معاملاتی؛ در روزهای اوج بازار سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، پاسخگوی نیازها و معاملات کاربران نیستند و با اختلالات زیادی مواجه می‌شوند.

2- کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه از نظر ارزش کل معاملات در رتبه دوم قرار دارد، دارای رتبه کیفی الف است و مانند کارگزاری مفید در دسته کارگزارانی قرار می‌گیرد که دارای بیشترین مشتری است. براساس گزارش بورس اوراق بهادار تهران، سهم کارگزاری آگاه از خرید و فروش برابر 8.05 درصد از کل معاملات است.

زیرساخت‌های کارگزاری آگاه در بسیاری مواقع پاسخگوی نیاز مشتریان نیست. از آنجایی که این کارگزاری نیز بخش عمده‌ای از مشتریان بازار بورس را در اختیار دارد، در شرایط شلوغی بازار زیرساخت‌هایش دچار مشکل و اختلال می‌شوند و معامله‌گران را با دردسر مواجه می‌کنند. به گونه‌ای که در زمان ثبت سفارش عرضه اولیه وپویا سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه (آساتریدر) از دسترس خارج شد و به هیچ یک از مشتریان این کارگزاری سهم وپویا تعلق نگرفت.

مزایا و خدمات کارگزاری آگاه

  • دارای سامانه معاملاتی اختصاصی (آساتریدر) است؛ آساتریدر سامانه معاملات برخط کارگزاری آگاه و دارای نسخه تحت وب، اندروید و IOS است که ویژگی‌های خوبی همچون ابزار تکنیکال، پنل آفلاین، پشتیبانی و ارائه سیگنال دارد. اما خدمات مهمی مانند تنظیم هشدار، فیلترنویسی، معاملات شرطی و انتقال وجه داخلی ندارد.
  • باشگاه مشتریان به نام بآشگاه؛ کاربرانی که در باشگاه مشتریان عضو باشند می‌توانند با معاملات انلاین و شرکت در مسابقات امتیاز کسب کنند و از طریق آن از بآشگاه وام بگیرند، جوایز ریالی دریافت کنند، در بسته‌های آموزشی و مشاوره‌ای نیز تخفیف بگیرند.

معایب و نقاط ضعف کارگزاری آگاه

  • اختلال در سامانه معاملاتی؛ سامانه معاملات بر خط آساتریدر در زمان‌های اوج بازار که حجم معاملات زیاد است، دچار اختلال می‌شود و کاربران را کلافه می‌کند.
  • پشتیبانی ضعیف؛ از جمله ضعف‌هایی که در کارگزاری‌های بزرگ دیده می‌شود ضعف در پشتیبانی است؛ کارگزاری آگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست و به دلیل حجم بالای مشتریان نمی‌تواند پشتیبانی خوبی ارائه دهد.
  • محدودیت ظرفیت زیرساخت‌ها و اختلالات مداوم در آنها؛ نبود زیرساخت‌های لازم و قدیمی بودن بسیاری از انها باعث شده در بسیاری مواقع کاربران برای ورود به سامانه معاملاتی با مشکل مواجه شوند.

3- کارگزاری بانک پاسارگاد

کارگزاری بانک پاسارگاد بر اساس ارزش معاملات رتبه سوم را دارد که سهمش از خرید و فروش 4.48 درصد از کل معاملات است. کارگزاری بانک پاسارگاد نیز مانند سایر کارگزاران خالی از عیب نیست و عدم شارژ حساب در تمام ساعات روز از اصلی‌ترین مشکلات آن است.

مزایا و خدمات کارگزاری بانک پاسارگاد

  • دارای سامانه معاملاتی اختصاصی یوزرتریدر است؛ کارگزاری بانک پاسارگاد نیز جزء معدود کارگزارانی است که سامانه معاملات بر خط مختص به خود را دارد که دارای نسخه تحت وب، اندروید و IOS است و خدماتی همچون تعریف هشدار، معاملات شرطی و فیلترنویسی دارد اما ابزار تکنیکال، انتقال وجه، پشتیبانی آنلاین و ارائه سیگنال ندارد.
  • دارای باشگاه مشتریان
  • ارائه تحلیل تکنیکال و بنیادی در سایت

معایب و نقاط ضعف کارگزاری بانک پاسارگاد

  • پشتیبانی ضعیف و نداشتن پشتیبانی آنلاین
  • مشتریان فقط در ساعات اداری می‌توانند حساب خود را شارژ کنند
  • اختلال در سامانه معاملات برخط
  • نبود بخش تغییر ناظر در سامانه معاملاتی
  • برای افتتاح حساب ابتدا باید در بانک پاسارگاد حساب باز کنید

4- کارگزاری فارابی

رتبه چهارم را در ارزش معاملات کارگزاری فارابی به خود اختصاص داده است. این کارگزاری دارای رتبه کیفی الف است و 3.66 درصد ارزش معاملات را دارد. اما به دلیل حجم زیاد مشتریان، نمی‌تواند نیازهای مشتریانش را به خوبی پاسخ گوید و در بسیاری مواقع سامانه‌های معاملاتی آن با مشکل مواجه‌اند. به گونه‌ای که مشتریان کارگزاری فارابی چندین بار اظهار کرده‌اند که نتوانستند با حساب خود در کارگزاری فارابی عرضه اولیه خریداری کنند. به عنوان نمونه، زمان عرضه اولیه ومهان کاربران سایت فارابی با پیغام سامانه در حال به روز رسانی است مواجه شدند.

مزایا و خدمات کارگزاری فارابی

  • سامانه معاملاتی اختصاصی فارابیکسو
  • دارای باشگاه مشتریان

معایب و نقاط ضعف کارگزاری فارابی

  • پشتیبانی ضعیف
  • اختلال مداوم در سامانه‌های معاملاتی
  • اختلال در سامانه معاملاتی فارابیکسو و عدم خرید عرضه اولیه برای مشتریان
  • تاخیر زمانی فارابیکسو نسبت به سایت Tsetmc

5- کارگزاری نهایت‌نگر

کارگزاری نهایت‌نگر 1.59 درصد از ارزش معاملات را در اختیار دارد. رتبه کیفی آن الف است و دارای سامانه معاملاتی اختصاصی نهارخ می‌باشد. عمده اعتراضاتی که از سوی مشتریان به آن وارد است، مربوط به سامانه معاملاتی آن می‌باشد. در سامانه نهارخ اطلاعات قیمتی سهم‌ها نسبت به سایت TSETMC تاخیر زمانی دارد و کارگزاری در سامانه ارشن (رسانه اختصاصی کارگزاری نهایت نگر) به سوالات و ابهامات کابران پاسخ نمی‌دهد.

مزایا و خدمات کارگزاری نهایت‌نگر

  • دارای سامانه اختصاصی معاملات برخط با نام نهارخ است؛ سامانه معاملاتی نهارخ تنها نسخه تحت وب دارد و کاربران کارگزاری نهایت‌نگر برای استفاده از خدمات اندروید و IOS باید از سامانه معاملاتی رایان‌افزا استفاده کنند.
  • دارای سامانه‌های معاملاتی متنوع است که در صورت بروز مشکل در یکی از آنها، کاربران می‌توانند از پلتفرم دیگری برای انجام معاملات خود استفاده کنند.
  • دریافت پاداش و امتیاز مالی با انجام فعالیت‌های معاملاتی در سامانه نهارخ

معایب و مشکلات کارگزاری نهایت‌نگر

  • سامانه معاملاتی نهارخ نسخه اندروید و IOS ندارد
  • باشگاه مشتریان ندارد
  • پشتیبانی آنلاین ندارد
  • پشتیبانی ضعیف دارد

نتیجه گیری: بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ از بین 108 کارگزاری باید کدام را انتخاب کنیم؟

همین ابتدا باید بگوییم نمی‌توان برای همه افراد نسخه واحد پیچید! ممکن است یک کارگزاری برای فردی بسیار مناسب باشد و برای فردی دیگر ناکارآمد باشد. اما با توجه به مزایا و معایب هر کارگزاری و تجربه مشتریان قبلی، می‌توان بهترین کارگزاری که با نیازهایمان متناسب باشد را انتخاب کنیم.

در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم که بیش از 40 درصد معاملات بورس از طریق کانال معاملاتی 10 کارگزاری صورت می‌گیرد؛ واضح است که این کارگزاران دارای مشتریان بیشتری هستند و از آنجایی که زیرساخت‌های معاملاتی آنها قدیمی است، با افزایش تعداد مشتریان و حجم معاملات، سامانه‌های معاملات بر خط با مشکل مواجه می‌شوند و اختلالات مختلفی را نشان می‌دهند. اما باید بگوییم خدماتی که کارگزاری‌های بزرگ ارائه می‌کنند معمولا بهترند.

به طور خلاصه، اگر برایتان سرعت سفارش‌گذاری، اختلال کمتر در سامانه معاملاتی و پشتیبانی سریع‌تر اهمیت دارد، بهتر است از کارگزاری‌های کوچک‌تر استفاده کنید. زیرا این کارگزاری‌ها مشتریان کمتری دارند و در صورتی که مشکلات عمومی‌تر مانند اختلال در هسته معاملات وجود نداشته باشد، می‌توانند در زمینه‌های ذکر شده خدمات بهتری ارائه کنند.

اما اگر سامانه‌های معاملات برخط، باشگاه مشتریان و خدمات جانبی برایتان مهم است، از کارگزاری‌های بزرگتر استفاده کنید، زیرا خدمات و امتیازاتی که به مشتریانشان می‌دهند در مقایسه با سایرین بهتر است.

اما پیشنهاد تیم myinsight به شما این است که به طور همزمان از حداقل دو کارگزاری استفاده کنید و ترجیحا یک کارگزاری کوچک و یک کارگزاری بزرگ انتخاب کنید که از مزایای هردو بهره‌مند شوید. اگر نیاز دارید که با کارگزاری‌های بیشتری آشنا شوید و مزایا و معایب هرکدام را بدانید، به صفحه «معرفی کارگزاری‌های بورس ایران» مراجعه کنید.

ثبت نظر