عناوین:

  • کارگزاری چیست؟
  • نحوه کسب درآمد کارگزاری‌های بورس
  • میزان درآمد کارگزاری‌ها
  • اختلال در کارگزاری‌ها

درآمد کارگزاری‌های بورس در سال ۹۸ چقدر بوده است؟

تیر 10, 1399
میزان درآمد کارگزاری‌های بورس

این روزها بازار بورس در کشور بسیار داغ است. به طوری که موضوع مکالمات بسیاری از نوجوانان به جای جدیدترین بازی‌های کامپیوتری به عرضه اولیه فلان شرکت یا بانک اختصاص یافته است. در این شرایط که سر و کار داشتن با کارگزاری‌های بورس به امری روزمره تبدیل شده این سوال مطرح می‌شود که درآمد کارگزاری‌های بورس چقدر است؟

کارگزاری‌های بورس به عنوان دروازه ورود افراد به بازار سرمایه عمل می‌کنند؛ اختلال‌ها و ضعف‌های موجود در کارگزاری‌ها و پشتیبانی‌های ضعیف بسیاری از آن‌ها این سوال را بیشتر برجسته می‌کند که این کارگزاری‌ها برای ارائه چنین خدماتی چه مقدار درآمد دارند.

با ما همراه باشید تا از میزان درآمد کارگزاری‌های بورس و دلایل اختلال‌های پیش آمده در بسیاری از آن‌ها مطلع شوید.

 

1- کارگزار کیست و کارگزاری بورس چیست؟

کارگزار فرد یا سازمانی است که بین خریداران و فروشندگان یک کالا یا خدمات ارتباط ایجاد کرده و در ازای آن درصدی را به عنوان حق‌العمل یا حق کمیسیون دریافت می‌کند.

 

به عنوان مثال می‌توان از بنگاه‌های معاملات املاک که به عنوان واسطه خرید و فروش مسکن عمل می‌کنند، صرافی‌ها و بانک‌ها نام برد.

 

کارگزاری بورس

 

شرکت‌های کارگزاری بورس اشخاص حقوقی‌اند که به نمایندگی از سوی مشتریان اوراق بهادار را خرید و فروش می‌کنند. این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار این خدمات را ارائه می‌کنند:

  • ارائه خدمات خرید و فروش سهام
  • حق تقدم سهام و اوراق مشارکت شرکت‌های پذیرفته شده
  • انجام معاملات آتی سهام
  • ارائه مشاوره پذیرش در بورس اوراق بهادار (برای شرکت‌ها)
  • مشاوره در زمینه عرضه و انتشار اوراق بهادار به شرکت‌ها

از کارگزاری‌های بورس می‌توان به روش‌های زیر خرید و فروش انجام داد:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری
  • ارائه سفارش تلفنی
  • سفارش آفلاین از طریق وبسایت کارگزاری
  • خرید و فروش آنلاین سهام

در حال حاضر اغلب کارگزاری‌ها و سهامداران بورس از روش خرید و فروش آنلاین سهام استفاده می‌کنند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان بورس، اکنون ۱۰۷ شرکت کارگزاری در حال ارائه خدمت هستند و مجوز ۱۰ کارگزاری نیز توسط سازمان بورس لغو شده است.

 

2- چگونگی کسب درآمد کارگزاری‌های بورس

کارمزدهایی که کارگزاری‌ها از معاملات دریافت می‌کنند اصلی‌ترین بخش درآمدی کارگزاری‌ها را تشکیل می‌دهد. هر چه مشتریان فعال در یک کارگزاری بیشتر باشد و حجم معاملات بالاتری را تجربه کند طبیعتا درآمد آن کارگزاری نیز بیشتر خواهد شد.

 

کسب درآمد کارگزاری‌های بورس

 

بسیاری از کارگزاری‌ها علاوه بر بورس اوراق بهادار از منابع مختلفی کسب درآمد می‌کنند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  مثل کارمزدی کسب شده از معاملات بورس کالا، فلزات، انرژی و کشاورزی
  • درآمدهای عرضه اولیه در تابلوی بورس
  • خدمات مشاوره‌ای
  • مدیریت سبد و پرتفوی مشتریان حقیقی و حقوقی
  • خدمات مشاوره‌ای در زمینه عرضه و درج شرکت‌های جدید به بورس

 

مجموع کارمزد هر معامله در بورس اوراق بهادار حدود ۱.۵ درصد (خرید و فروش) است که از این میزان کارگزاری‌ها به طور تقریبی ۰.۷۶ درصد از معامله را تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. کارگزاری‌ها می‌توانند به دلخواه به برخی مشتریان مقداری از کارمزد را تخفیف دهند. مابقی کارمزد دریافتی به سازمان بورس و نهادهای زیرمجموعه آن تعلق می‌گیرد

باید توجه داشت که این کارمزدها در خرید و فروش تا سقف حداکثر ۳۰ میلیون تومان کارمزد خرید و ۳۰ میلیون تومان کارمزد فروش قابل دریافت است.

 

3- میزان درآمد کارگزاری‌های بورس

با وجود این که کارگزاری‌های بورس علاوه بر کارمزد معاملات از خدمات دیگری که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیز کسب درآمد می‌کنند اما عمده درآمد آن‌ها (حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد) از محل کارمزد معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی است.

افزایش استقبال عمومی نسبتی به سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر منجر به رونق کسب و کار کارگزاری‌ها نیز شده است. از سال ۹۲ تا ۹۸ شاهد ۴۷۰ درصد رشد در معاملات بازارها بوده‌ایم که رقم کل معاملات را به ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

 

افزایش درآمد کارگزاری‌های بورس

 

با این حجم عظیم معاملات و محاسبه درصد سود کارگزاری‌های موجود به رقم قابل توجه ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان درآمد کارگزاری‌ها می‌رسیم. البته باید توجه داشت که از میان ۱۰۸ کارگزاری تایید شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار معدودی از آن‌ها دارای معاملات قابل توجهی هستند.

۸۲۱۶ میلیارد تومان از این مبلغ به ۲۵ کارگزاری نخست در رتبه‌بندی پردرآمدترین کارگزاری‌ها تعلق گرفته است. به طوری که کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه به تنهایی بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل کارمزد معاملات کسب کرده‌اند. یعنی چیزی حدود ۲۳ درصد مجموع درآمد کارگزاری‌های بورس فعال در کشور!

 

 اگر برایتان سوال پیش آمده که در مقابل چنین درآمدی عملکرد این کارگزاری‌ها چگونه است، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه معرفی و بررسی کیفیت خدمات کارگزاری مفید و معرفی و بررسی عملکرد کارگزاری آگاه مراجعه کنید.

 

درآمد کارگزاری‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال قبل رشد ۴ برابری را تجربه نموده و به رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمایه‌گذاری و استقبال از بورس در سال جاری نیز همچنان شاهد افزایش استقبال بوده و ارزش معاملات به رقمی حدود ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. طبیعتا با افزایش معاملات و ورود بازیگران خرد بیشتر به بورس کارمزد کارگزاری‌ها نیز با رشدی قابل توجه به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

 

4- اختلال در خدمات کارگزاری‌ها

این کارگزاری‌ها با وجود این که در سال‌های اخیر افزایش در درآمدها را تجربه نموده‌اند اما در ارائه خدمات پیشرفت همسان را نداشته‌اند. استقبال از بورس باعث افزایش درخواست‌ها از کارگزاری‌ها شده اما زیرساخت‌های آن‌ها پاسخگوی افزایش مشتریان آن‌ها نیست.

در مواقع افزایش فشار بر شبکه، پلتفرم معاملاتی آن‌ها پایداری خود را از دست داده و پشتیبانی آن‌ها نیز در پاسخگویی به مشکلات کاربران ناتوان هستند. بسیاری از کارگزاری‌ها فاقد دفتر نمایندگی در بسیاری از نقاط کشور بوده و نتوانسته‌اند با گسترش سهامداران به نقاط مختلف کشور خود را تطبیق دهند و همچنان با زیرساخت‌های چند سال پیش به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

Angry Customer

 

مشکلات مطرح شده به ویژه در هنگام ارائه عرضه‌های اولیه از سوی شرکت‌های بزرگ بیشتر شده و باعث ضررهای اقتصادی برای بسیاری از کاربران آن‌ها می‌شود.  کارگزاری‌ها هم در بیشتر مواقع صرفا به عذرخواهی از سهامداران و وعده بهبود زیرساخت‌ها و جبران مشکلات اکتفا می‌کنند اما در عمل کاربران تغییری در رویه‌ها مشاهده نمی‌کنند.

مسئولان سازمان بورس نیز در واکنش‌های خود اغلب به کوچک‌نمایی مشکلات پرداخته و سعی کرده‌اند اختلالات موجود را بی‌اهمیت جلوه دهند.

با وجود این مشکلات در چند سال گذشته به هیچ کارگزاری جدیدی مجوز فعالیت داده نشده و فضای انحصاری ایجاد شده برای تعدادی کارگزاری بزرگتر تنها باعث آسیب بیشتر به کاربران و افزایش نارضایتی سهامداران می‌شود.

 

برای آشنایی بیشتر با کارگزاری‌های فعال در بورس ایران و بررسی کیفیت خدمات هرکدام، توصیه می‌کنیم به صفحه معرفی کارگزاری های بورس مراجعه کنید.

 

به نظر شما در مقابل این درآمدهای نجومی کارگزاری‌ها، خدماتشان باید چگونه باشد تا رضایت مشتریان را جلب کنند؟ خوشحال می‌شویم پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت نظر