عناوین:

  • سنجش سرعت مورد نیاز
  • ISPهای منطقه شما
  • مقایسه طرح‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، سرعت‌ها و..
  • تست سرعت اینترنت
  • هزینه‌های تغییر ISP
  • کیفیت پشتیبانی

۶ نکته ضروری که قبل از خرید سرویس اینترنت باید بدانید

تیر 23, 1399
پنل شبکه

همان طور که تا چند سال پیش قطعی برق یا آب باعث اختلال در زندگی روزمره می‌شد امروزه دسترسی راحت و بدون اختلال به اینترنت نیز جزء ملزومات ضروری زندگی اغلب افراد اشده است. این امر ضرورت انتخاب بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی را بیش از پیش دارای اهمیت می‌کند.

بسیاری از ما امروزه برای هر کاری از مرور اخبار روزانه تا آموزش، ملاقات با دوستان و حتی سفارش وعده‌های غذایی روزانه خود به اینترنت وابسته‌ایم. اموری مثل گوش دادن به موسیقی تا بازی‌های کامپیوتری و موبایلی و حتی تماشای تلویزیون که قبلا بدون وجود اینترنت حل و فصل می‌شد نیازمند وجود اینترنتی پرسرعت و بدون اختلال و قطعی است.

 

در حالی که زندگی خانوادگی و کاری ما برای حفظ روند مطلوب خود نیازمند دسترسی به اینترنتی ارزان، با کیفیت و پرسرعت است سرعت و کیفیت پایین اینترنت در ایران توجه به انتخاب بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

ما به شما اطمینان می‌دهیم مطالعه روش‌های انتخاب بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی می‌تواند منجر به انتخاب صحیحی شود که یک بار برای همیشه از شر اختلالات برخی شرکت‌های اینترنتی کم‌کیفیت خلاص شوید.

برای دسترسی به خدمات اینترنتی مناسب باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

 

۱−سرعت مورد نیازتان چیست؟

در درجه اول باید بدانید به چه سرعت یا پهنای باندی نیاز دارید. بر اساس پهنای باند مورد نیاز خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

پهنای باند که بر اساس مگابیت بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود حداکثر میزانی است که شما می‌توانید با گوشی یا لپ‌تاپ خود از اینترنت دانلود داشته باشید.

 

اینترنت پرسرعت

 

هر چه فعالیت‌های شما در اینترنت وابسته به دانلود بیشتری باشد و هر چه تعداد دستگاه‌های مورد استفاده‌تان بیشتر باشد به اینترنت با سرعت بالاتری بیشتری نیاز دارید. به عنوان مثال اگر از شرکت‌های ارائه و پخش فیلم‌ها و سریال‌ها خدمات دریافت می‌کنید باید اینترنت پرسرعت‌تری نیز انتخاب کنید.

 

آنچه نیاز دارید..

آنچه می‌خواهید..

۱ مگابیت

گشت و گذار معمولی اینترنتی، چک ایمیل، شبکه‌های اجتماعی

۱۳ مگابیت

بازی‌های آنلاین*

۱۴ مگابیت

برگزاری ویدئو کنفرانس**

۳۴ مگابیت

پخش فیلم

۵۸ مگابیت

پخش فیلم با کیفیت بالا

*اتصال با تأخیر اندک، در بازی‌های آنلاین زمانی که صرف ارتباط دستگاه شما با سرور می‌شود از سرعت و پهنای باند دارای اهمیت بیشتری است

** برای ویدئو کنفرانس با کیفیت مناسب حداقل به ۱ مگابیت سرعت آپلود دارید

 

باید توجه داشته باشید پهنای باندی که برای آن درخواست می‌دهید لزوما سرعتی نیست که دریافت می‌کنید. سرعت اینترنت دریافتی شما می‌تواند از میزان دانلود کسانی که همراه با شما از اینترنت استفاده می‌کنند، سخت‌افزارهای مورد استفاده شما و کیفیت زیرساخت‌های شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما تاثیر پذیرد.

 

۲- شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در مناطق شما کدامند؟

بعد از انتخاب سرعت اینترنت مورد نیاز خود می‌توانید با مراجعه به وبسایت شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ADSL از ارائه خدمت شرکت مورد نظر شهر یا منطقه مخابراتی محل سکونت خود اطمینان حاصل کنید. یا برای دریافت اینترنت موبایل، کیفیت اینترنت موبایل اپراتورهای مختلف در منطقه محل سکونت خود از بررسی کنید.

 

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در شهر شما

 

شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات اینترنت تنها در برخی از مناطق کشور خدمات خود را ارائه می‌کنند. در مناطق حاشیه‌ای یا روستاها احتمالا گزینه‌های شما در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی محدودتر خواهد بود.

همچنین در صورتی که منطقه مخابراتی شما از فیبر نوری بهره‌مند است برای دریافت اینترنت ADSL احتمالا مجبور به دریافت خدمات از شرکت مخابرات ایران خواهید بود.

 

۳- مقایسه طرح‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، سرعت‌ها و..

همه دنبال طرح اینترنتی هستیم که به ما سرعت کافی، خدمت قابل اتکا و حجم دانلود کافی با قیمتی مناسب هستیم.

پس از یافتن شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در منطقه طبیعتا تعدادی از گزینه‌ها حذف شده و می‌توانیم به مقایسه خدمات دهندگان در منطقه پرداخته و ببینیم کدام شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی با نیازها و بودجه مالی ما مطابقت دارد. همه این شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که می‌توانید با توجه به این ویژگی‌ها گزینه مناسب را انتخاب کنید.

مهم‌ترین چیزهایی که باید به آن توجه داشته باشید موارد زیر را شامل می‌شود:

 

  • طرح‌ها و قیمت‌ها
  • سرعت
  • هزینه نصب و تجهیزات (مودم و..)
  • رتبه‌بندی رضایت مشتریان
  • جزئیات سیاست مصرف منصفانه و هزینه‌های اضافی

 

برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی سرعت‌های بسیاری بالایی را ارائه می‌کنند در حالی که برخی دیگر طرح‌های ساده‌تر اما به صرفه‌تری را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

 

مقایسه قیمت و.. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی

 

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در سیاست مصرف منصفانه خود سقف حجم اینترنت مصرفی ماهانه را تعیین می‌کنند که میان شرکت‌های مختلف متفاوت است. این شرکت‌ها همچنین تخفیف‌ها و امتیازات مختلفی مثل تخفیف در هزینه نصب و فروش تجهیزات ارائه می‌کنند.

 

۴- سرعت اینترنت خود را تست کنید

اگر در حال حاضر از شرکتی خدمات اینترنتی دریافت می‌کنید سرعت اینترنت خود را تست کرده تا ببینید با توجه به تجربه مصرف اینترنت فعلی آیا سرعت اینترنت کنونی متناسب با نیازهای شما است یا نیاز به سرعت متفاوتی دارید.

 

تست سرعت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی

 

احتمالا از میزان رضایت خود مطلع هستید که قصد انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی جدیدی را دارید. اما تست سرعت اینترنت به شما کمک می‌کند بتوانید سرعت واقعی دریافتی خود را با سرعت‌ و قیمت‌های پیشنهادی دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مقایسه کنید.

 

۵- به هزینه‌های تغییر شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی توجه داشته باشید

لغو قرارداد موجود میان شما و شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی در ایران بر خلاف بسیاری از کشورها هزینه مالی بالایی ندارد. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی ارائه دهنده خدمات اینترنت حدود ۲۰۰ دلار بابت لغو قرارداد هزینه‌ دریافت می‌کنند.

در ایران پس از لغو قرارداد تنها هزینه سرویس لغو شده به شما بازگردانده نشده و برای برقراری قرارداد جدید باید هزینه رانژه خط خود را مجددا به مخابرات پرداخت کنید.  هزینه رانژه (اتصال خط تلفن شما به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی جدید) در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ تومان است اما معطلی از رانژه خارج شدن سرویس ADSL فعلی و اضافه شدن سرویس بعدی معمولا زمان‌بر بوده و باعث می‌شود بسیاری از کاربران عطای تغییر شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود را به لقای آن ببخشند.

 

۶- به کیفیت خدمات پشتیبانی توجه کنید

تصور کنید سرویس اینترنت شما قطع شده یا با اختلال روبروست و همزمان برای تماس با پشتیبانی شرکت خود باید در صف‌های طولانی تماس قرار بگیرید و در نهایت هم امکان تماس برای شما مهیا نشود یا پاسخ نامناسبی از اپراتور پشتیبانی دریافت کنید.

 

پشتیبانی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی

 

با افزایش تعداد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مسائل و مشکلات آن‌ها نیز افزوده شده است. تجربه تعامل با شرکت‌هایی که در ارائه خدمات فنی ضعیف عمل کرده و در صورت اختلال تماس با پشتیبانی آن هم مشکلی بر مشکلات دیگر می‌افزاید به هیچ وجه نمی‌تواند تجربه‌ای مطلوب محسوب می‌شود.

با مطالعه نقد و بررسی خدمات اینترنت و نظرات کاربران آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و.. می‌تواند تصویری کامل‌تر از کیفیت پشتیبانی این شرکت‌ها به دست آورید.

 

امیدواریم با مطالعه این مطلب انتخابی دقیق‌تر و متناسب‌تر با نیازهای خود داشته و شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی را انتخاب کنید که کمی از مشکلات شما در سر و کار داشتن با اینترنت کم کیفیت کشور بکاهد.

ثبت نظر