عناوین:

  • نحوه انتخاب بهترین کارگزاری
  • ویژگی‌های یک کارگزاری خوب

با دانستن این ۷ نکته از دردسرهای سر و کله زدن با کارگزاری‌ها خلاص شوید

خرداد 27, 1399

جذابیت بازار سهام این روزها به اندازه‌ای است که صحبت از سرمایه‌گذاری در بورس به نُقل هر محفلی تبدیل شده است. سودآوری ماه‌های اخیر بازار بورس به قدری است که از تمام بازارهای موازی پیشی گرفته و به تنهایی به مسیر خود ادامه می‌دهد.  اگرچه هیچ راه مطمئنی برای تضمین بازده سرمایه‌گذاری در بازار بورس وجود ندارد، اما عوامل زیادی هستند که می‌توانند مسیر دستیابی به سود و افزایش سرمایه را هموار کنند. استفاده از یک کارگزاری مناسب از جمله این عوامل است که برای انتخاب بهترین آن، لازم است که در ابتدا بدانیم اصلا یک کارگزاری خوب باید دارای کدام ویژگی‌های مهم باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس ما را مجبور می‌کند که از کارگزاری استفاده کنیم. در بازار بورس می‌توانیم اوراق بهادار را خرید و فروش کنیم اما برای انجام این معامله باید یک کارگزاری داشته باشیم و از طریق آن معاملات اوراق بهادار خود را ثبت کنیم. یک شرکت کارگزاری به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می‌کند. به طور معمول، کارگزاری‌ها در برابر انجام این معاملات درصدی از مبلغ را به عنوان کارمزد معامله از فروشندگان و خریداران دریافت می‌کنند.

 

 برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که کارگزاری‌های بزرگ در سال 98 بیش از 3هزار میلیارد تومان درآمد از طریق کارمزد معاملات داشته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر به مقاله «درآمد کارگزاری‌های بورس در سال 98» مراجعه کنید.

 

اما، به نظر شما کدام کارگزاری بهتر است؟ بر اساس چه معیارها و ویژگی‌هایی باید کارگزاری خوب را انتخاب کنیم؟ در این نوشته مای‌اینسایت را همراهی کنید تا به شما بگوییم برای انتخاب یک کارگزار مناسب باید چه معیارهایی را در نظر بگیرید.

 

چگونه بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که بانک‌های مختلفی برای سپرده‌گذاری، مشاورین املاک زیادی برای خرید و فروش مسکن و صرافی‌های گوناگونی برای معامله دلار وجود دارند، برای معامله اوراق بهادار نیز کارگزاران زیادی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها برای خرید و فروش سهام اقدام کنید. در حال حاضر 108 کارگزاری در سازمان بورس اوراق بهادار ثبت شده‌اند که برای مشاهده اسامی آنها می‌توانید به صفحه «لیست کارگزاران بورس» مراجعه کنید.

انتخاب کارگزاری مناسب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر معامله‌گر بازار بورس است. در حال حاضر 108 کارگزار فعال در بازار سهام وجود دارد که برای جذب مشتریان بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند اما این مشتری است که بر اساس نیازها و شرایط خود کارگزار مناسب را انتخاب می‌کند.

تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب کارگزاری چندان راحت نیست، بسیاری از افراد برای انتخاب کارگزار از آشنایان خود پرس‌وجو می‌کنند یا با افراد حرفه‌ای مشورت می‌کنند، اما عده‌ای دیگر خود دست به کار می‌شوند و در مورد کارگزاری‌های مختلف و ویژگی‌های آنها مطالعه می‌کنند تا با توجه به نیازهایشان بهترین گزینه پیش‌رو را انتخاب کنند. ویژگی‌های کارگزاری خوب برای هر فرد متفاوت است، ممکن است یک فرد پشتیبانی مناسب را برای انتخاب کارگزاری با اهمیت بداند و شخص دیگر داشتن سیستم معاملاتی آنلاین را مهم بشمارد.

ممکن است کارگزاری‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی خدمات متفاوتی ارائه بدهند، مثلا، یک کارگزاری روی ارائه خدمات ویژه به افراد حقوقی تمرکز کند و کارگزاری دیگر، روی ارائه خدمات به افراد حقیقی تمرکز داشته باشد. توجه به این نکات به ما کمک می‌کند تا بهترین کارگزاری که با شرایطمان متناسب باشد را انتخاب کنیم.

 

کارگزاری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

نمی‌توانیم کارگزاری‌ها را بر اساس یک ویژگی خاص در دسته بهترین کارگزاری‌ها قرار دهیم. برای اینکه تصمیم بگیریم کارگزاری خوب است یا خیر باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم. در این بخش مهمترین ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب یک کارگزاری خوب بررسی کنیم را شرح می‌دهیم.

 

1- حضور فعال و ارائه خدمات مختلف در بازار سرمایه از مهمترین ویژگی‌های کارگزاری خوب است

کارگزاری‌ها خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند و ارائه خدمات مختلف یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید در انتخاب کارگزاری به آن توجه کنیم. بازار بورس دارای بازارهای معاملاتی مختلفی است که عبارتند از:

  • بورس اوراق بهادار که خود به سه دسته بازار بورس، بازار فرابورس، بازار فرابورس پایه تقسیم می‌شود.
  • بورس کالا
  • بورس انرژی
  • بازار مشتقات

اکثر کارگزاری‌ها خدمات مرتبط با معاملات در بازار بورس اوراق بهادار را ارائه می‌دهند اما همه آنها خدمات مرتبط با سایر بازارها را پوشش نمی‌دهند و تعدادی از آنها خدمات مرتبط با معاملات بورس کالا، بورس انرژی و بازار مشتقات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

قطعا برای افرادی که می‌خواهند علاوه بر انجام معامله در بورس اوراق بهادار، در دیگر بازارها هم فعالیت کنند، ارائه خدمات و انجام معامله در تمام بازارها توسط کارگزاری، مهم خواهد بود. بنابراین، یکی از مهمترین ویژگی‌ها که باید در انتخاب کارگزار به آن توجه کنند، فعالیت در بازارهای موردنظرشان است.

علاوه بر خدمات معامله، کارگزاران در زمینه‌های دیگر نیز سرویس‌های مختلفی دارند:

  • معاملات بر خط
  • سبدگردانی
  • مشاوره سرمایه‌گذاری
  • پردازش اطلاعات مالی
  • تعهد پذیره‌نویسی

هر کارگزاری که خدمات کاملتری را پوشش دهد برای فعالین بازار سرمایه مناسب‌تر است. چون نیاز کمتری برای مراجعه به سایر کارگزاری‌ها خواهند داشت.

 

2- کارگزار باید در دسترس بوده و در همه شهرها شعبه داشته باشد

در دسترس بودن و داشتن شعب مختلف در همه شهرها از دیگر ویژگی‌های کارگزاری خوب است که باید هنگام انتخاب کارگزار به آن توجه کنیم. داشتن شعبه در شهرهای مختلف از عواملی است که به کارگزاری‌ها اعتبار می‌بخشد و دسترسی افراد را نیز آسان‌تر می‌کند.

گاهی اوقات افراد مجبورند برای ثبت‌نام، احراز هویت یا مشکلات به وجود آمده مراجعه حضوری به کارگزاری داشته باشند، به همین دلیل نزدیک بودن و در دسترس بودن یکی از معیارهای مهم انتخاب کارگزاری است.

 

3- کارگزاران باید مورد تایید سازمان بورس و معتبر باشند

اعتبار کارگزاری از دیگر ویژگی‌های مهم انتخاب است؛ سازمان بورس کارگزاری‌ها را بر اساس معیارهای مختلفی مانند، ارزش کل معاملات، بیشترین معاملات آنلاین، گردش حساب، تعداد کارکنان و مدارک آنها و… در رتبه‌های الف، ب، ج، د، ه قرار می‌دهد. کارگزاری‌های رتبه الف معتبرتر هستند و معامله‌گران با مراجعه به سایت سازمان بورس می‌توانند اسامی و رتبه کارگزاران را مشاهده کنند.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از کارگزاران دارای رتبه الف و ب هستند، بنابراین توجه به رتبه به عنوان تنها معیار انتخاب، درست نیست و اعتبار کارگزاری باید در کنار سایر ویژگی‌های مهم در نظر گرفته شود.

 

4- سامانه معاملات بر خط (آنلاین و آفلاین) از اصلی‌ترین ویژگی‌های کارگزاری خوب است

ارائه خدمات مختلف و کاربردی به مشتریان، برای ایجاد تجربه مطلوب در آنها باید اولویت هر کارگزاری باشد. از آنجایی که امروزه افراد، بسیاری از فعالیت‌های مالی خود را به صورت آنلاین و توسط سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند، داشتن سامانه‌های معاملاتی مختلف از جمله موارد ضروری است که باید هر کارگزاری داشته باشد.

سامانه معاملات بر خط به کاربران اجازه می‌دهد در بستر اینترنت و به صورت آنلاین به خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اوراق بدهی پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس بپرازند.

داشتن سامانه‌های معاملاتی مختلف از آن جهت ویژگی خوب برای کارگزاری محسوب می‌شود که اگر یکی از سیستم‌های معاملاتی دچار مشکل شد، مشتریان از طریق سیستم‌های دیگر اقدام به معامله کنند. به علاوه، سامانه‌های آنلاین خرید و فروش سهام خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهند که مراجعه حضوری مشتریان به کارگزاری را به حداقل می‌رسانند؛ از جمله خدمات واریز و برداشت وجه، پشتیبانی، گردش حساب، لیست معاملات، ابزارهای تحلیل و غیره.

 

5- آموزش، مشاوره و پشتیبانی به مشتریان باید اولویت هر کارگزاری باشد

ارائه مباحث آموزشی از جمله خدماتی است که یک کارگزاری خوب می‌تواند به مشتریان خود ارائه کند. معامله‌گران برای اینکه سرمایه‌گذاری پرسودی داشته باشند باید درباره مباحث مختلف بورس اطلاعات پایه‌ای داشته باشند، باید تا حدودی بر مباحث تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مسلط باشند تا بتوانند نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. به همین دلیل یکی از ویژگی‌های کارگزاری خوب برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری برای تحلیل و روانشناسی بازار بورس است تا از طریق آن معامله‌گران بتوانند تصمیمات و معاملات بهتری داشته باشند.

علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی، قرار دادن مقالات مفید در سایت و داشتن مشاوران خبره و مسلط به بازار بورس برای پاسخگویی به سوالات مشتریان، یکی از معیارهای مهمی است که باعث تمایز کارگزاران با یکدیگر می‌شود.

 

6- تخفیف در کارمزد از ویژگی‌های مهم کارگزاری خوب برای مشتریان با حجم معاملات بالا است

کارگزای‌ها در مقابل ارائه خدمات انجام معامله، مبلغی را از خریداران و فروشندگان به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد درصدی از مبلغ معامله است؛ کارمزد هر معامله حدودا 1.5 درصد است که 0.76 درصد آن به عنوان کارمزد کارگزاری‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نرخ کارمزد برای تمام کارگزاری‌های به یک میزان است، اما برخی از کارگزاری‌ها برای جذب مشتریان بیشتر یا افزایش وفاداری در مشتریان فعلی، می‌توانند به مشتریان خود در کارمزد تخفیف بدهند. معمولا این تخفیف به مشتریانی با حجم معاملات زیاد داده می‌شود. از همین رو، تخفیف در کارمزد برای سرمایه‌گذارانی که حجم معاملات بالایی دارند دارای اهمیت است و به عنوان یکی از ویژگی‌های کارگزاری خوب و مناسب در نظر گرفته می‌شود.

 

7- ارائه بسته‌های ویژه شامل تحلیل بازار بورس و سبد پیشنهادی از نمادهای بورسی

یکی از معیارها و ویژگی‌های جالب و کاربردی یک کارگزاری خوب ارائه بولتن از خبرهای مهم بازار سرمایه، تحلیل این بازار و همچنین ارائه سبد پیشنهادی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. سبد پیشنهادی که کارگزاری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند، تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کند و ریسک خرید را پایین‌تر می‌آورد.

ممکن است سرمایه‌گذارانی که تازه‌واردند آشنایی چندانی با مباحث مدیریت سبد و کاهش ریسک نداشته باشند، به همین دلیل ارائه سبد پیشنهادی توسط کارگزاری باعث می‌شود این افراد نیز انواع سهم از صنایع مختلف را در سبد خود داشته باشند.

 

ثبت نظر