عناوین:

  • روش خرید گروهی چیست؟
  • مزایای ارائه خدمات در سایت‌های ارائه دهنده تخفیف
  • معایب ارائه خدمات در سایت‌های ارائه دهنده تخفیف

چگونه با استفاده از سایت‌های ارائه دهنده تخفیف پول بیشتری به دست بیاوریم؟

تیر 19, 1399
مزایا و معایب سایت‌های ارائه دهنده تخفیف

حتما شما هم با مراجعه به سایت‌های ارائه دهنده تخفیف مثل نت‌برگ و تخفیفان و مشاهده تخفیف‌های وسوسه‌برانگیز آن‌ها این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که آیا این تخفیف‌ها واقعی هستند؟ چرا باید یک رستوران، کافه یا سالن زیبایی تخفیف‌های ۵۰-۶۰ درصدی و حتی بیشتر به مشتریان خود ارائه کند؟ آیا ارائه چنین تخفیف‌هایی برای کسب و کارها منطقی است؟ آیا این کسب و کارها با این میزان از تخفیف می‌توانند خدماتی مطلوب ارائه کنند یا با خدماتی کم‌کیفیت روبرو خواهیم شد؟

با مطالعه ادامه مطلب و مرور منطق اقتصادی حاکم بر این روشِ فروش که چند سالی است در بسیاری از کشورهای جهان رایج است به عنوان خریدار می‌توانیم تصمیم منطقی‌تر و با اطمینان بالاتری در خرید از این فروشگاه‌ها بگیریم و به عنوان صاحبان کسب و کار می‌توانیم از مزایا و معایب سایت‌های ارائه دهنده تخفیف آگاه شویم.

 

روش خرید گروهی چیست؟

سایت‌های ارائه دهنده تخفیف بر اساس روش خرید گروهی عمل می‌کنند؛ در این روش یک شرکت کالاها و خدمات مختلف را با قیمتی کاهش یافته پیشنهاد می‌کند به این شرط که حداقل تعداد خاصی از افراد آن کالا یا جنس پیشنهادی را بخرند. سایت‌های تخفیف در این میان به عنوان واسطه عمل می‌کنند.

همچنان که می‌دانید روش کار سایت‌های تخفیف ایرانی کمی متفاوت بوده و شرط «حداقل تعداد خریداران» وجود نداشته و بالعکس معمولا محدودیت در زمینه تعداد خریداران و روزهای ارائه خدمات وجود دارد.

خرید گروهی

 

سابقه این نوع روش خرید به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد که یک کارمند سابق مایکروسافت با تاسیس شرکتی به نام مرکاتا اقدام به فروش دستگاه‌هالی الکترونیکی کرد. روش کار آن به این صورت بود که خریداران برای تهیه یک کالا عضو می‌شدند و با افزایش تعداد اعضا قیمت کالا کاهش می‌یافت.

با وجود این که شرکت مرکاتا بیش از ۱ سال دوام نیاورد اما اکنون بسیاری از وب‌سایت‌ها در کشورهای گوناگون دنیا از این روش برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

امروزه در کشورهای آسیا به ویژه در شرق آسیا و اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی این روش خرید و فروش کالا و خدمات بسیار رایج و پرطرفدار است.

 

مزایای ارائه خدمات در سایت‌های ارائه دهنده تخفیف

ارائه تخفیف به سایت‌های فعال در این زمینه دارای مزایا و معایبی است که صاحبان کسب و کار باید با چشمانی باز و با آگاهی از آن وارد این عرصه شوند.

 

 ۱- جذب تعداد زیادی مشتری جدید

شما از این طریق می‌توانید به مشتریان جدیدی که در پی خریدهای ارزان و پس‌انداز پول‌هایشان هستند دسترسی پیدا کنید. به مشتری‌هایی که تمایل به پرداخت کمتر دارند تخفیف‌های بیشتری می‌دهید در حالی که همچنان مشتریان قبلی خود را با قیمت‌های بدون تخفیف حفظ می‌کنید. باید توجه داشته باشید که ارائه کوپن‌های تخفیف موجب از دست رفتن مشتری‌های ثابت شما نشود.

 

۲− تبلیغ رایگان برای کسب و کار شما

تخفیفی که از طریق سایت‌های ارائه دهنده تخفیف ارائه می‌شود می‌تواند راهی برای معرفی کسب و کارتان به مشتریانی که با تولیدات و خدمات شما ناآشنا هستند باشد. شما می‌توانید مشتریان بالقوه‌ای را برای امتحان کردن محصولات یا خدمات خود ترغیب کنید. در واقع هدف کسب و کارها باید جلب رضایت مشتری برای بازگشت مجدد آن‌ها و خرید از محصولات بدون تخفیف باشد.

 

تبلیغات رایگان

 

از آن جا که این گونه خدمات معمولا در سطح محلی و میان مشتریان ساکن در منطقه‌ای مشخص ارائه می‌شود می‌تواند باعث شناخته شدن برند و تبدیل شدن خریداران به مشتریان همیشگی شود.

 

۳− کمک به فروش کالاها و خدمات کم‌فروش

این تخفیف‌ها به فروش اقلامی که فروش آن‌ها از سرعت پایین‌تری برخوردار است کمک می‌کند. این گونه تخفیف‌ها هر چند مدت می‌تواند به دلایل مختلفی مثل تغییر فصل و مُد یا تصمیم به ارائه کالاهای جدیدتر و.. ارائه شوند.

 

۴− باعث افزایش سود می‌شود

به ویژه در کسب و کارهایی که هزینه تولید آن‌ها ثابت و اندک است، کوپن‌های ارائه شده در سایت‌های ارائه دهنده تخفیف می‌تواند باعث افزایش مشتریان و در نتیجه بیشتر شدن سود کسب و کار شود.

 

جذب مشتری

 

معایب ارائه خدمات در سایت‌های ارائه دهنده تخفیف

اما این همه ماجرا نیست؛ ممکن است ارائه این گونه تخفیف‌ها برای کسب و کار شما نتایج مورد نظرتان را نداشته باشد. با توجه به نوع کسب و کارتان، خدماتی که ارائه می‌دهید و نوع مشتریانتان، ارائه تخفیف در این گونه سایت‌ها می‌تواند موجب کسب نتیجه ناکافی یا حتی نتیجه معکوس شود.

در ادامه مرور مزایا و معایب سایت‌های ارائه دهنده تخفیف بر معایب احتمالی استفاده نادرست از این امکانات تاکید می‌کنیم:

 

۱- جذب مشتریانی که فقط به دنبال خدمات ارزان قیمت هستند

بسیاری از خریداران کوپن‌های تخفیف تنها در پی خرید کالاهای خرید ارزان قیمت هستند و فقط از کالاهای دارای تخفیف خرید می‌کنند و امکان اندکی وجود دارد که از دیگر خدمات خریداری کرده یا مراجعه مجدد داشته باشند.

به همین دلیل بسیاری از کسب و کارهای ایرانی برای خدمات ارائه شده در سایت‌های ارائه دهنده خدمات تخفیف سقف ارائه کوپن تخفیف تعیین می‌کنند.

 

۲- باعث آسیب به کسب و کار شرکت می‌شود

اعطای تخفیف باعث جلب توجه مشتریان یک کسب و کار به قیمت خدمات و کالاها می‌شود. کسی که یک بار کالایی را با تخفیف بالا خریده باشد دیگر در آینده تمایلی به پرداخت قیمت کامل آن محصول نخواهد داشت.

 

مشتری خسیس

 

۳ تخفیف‌ها لزوما منجر به بازگشت مشتریان نمی‌شود

نرخ بازگشت مشتریانی که قبلا به واسطه کوپن‌های تخفیف مراجعه کرده بودند چندان قابل توجه نیست. کسانی که قبلا با کوپن‌های تخفیف خرید کرده‌اند احتمالا برای خرید دوباره (بدون تخفیف) مراجعه نخواهند کرد.

بر اساس مطالعه‌ای که در آمریکا صورت گرفته  در بسیاری از کسب و کارها نرخ بازگشت مشتری حدود ۱۹ درصد است؛ باید توجه داشت که این رقم در میان کسب و کارهای مختلف متفاوت است.

 

۴− ارائه تخفیف لزوما سودبخش نیست

با توجه به کم بودن نرخ بازگشت مشتری برای برخی کسب و کارها که درصد سود کمتری دارند ارائه تخفیف‌های زیاد فاقد صرفه اقتصادی است. باید توجه داشت که برخی از سود ناشی از فروش نیز به سایت‌های ارائه دهنده تخفیف اعطا می‌شود.

به این دلایل ملاحظه می‌کنیم اغلب کسب و کارهای ارائه دهنده تخفیف، مشاغل خدماتی مثل رستوران‌ها و کافه‌ها و مراکز تفریحی هستند که دارای درصد سود بالاتری نسبت به تولید کنندگان و فروشندگان کالاها می‌باشند.

 

۵− روش‌های بازاریابی بهتری نیز وجود دارد

سایت‌های ارائه دهنده تخفیف تنها روش موجود برای جلب مشتری و فروش بیشتری کالاها نیست. راه‌های دیگری نیز وجود دارند که با هزینه مشابه می‌تواند باعث افزایش فروش و جلب مشتری شود. به عنوان مثال کسب و کارها می‌توانند از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی همان مقدار سود و جلب مشتری را داشته باشند.

 

مزایا و معایب سایت‌های ارائه دهنده تخفیف بخش خدمات

 

در مجموع ارائه تخفیف در سایت‌های ارائه دهنده تخفیف در صورتی می‌تواند برای صاحبان مشاغل سود و منفعت به همراه داشته باشد که به ویژگی‌های کسب و کار خود، سابقه کاری، نوع مشتریان و بسیاری از موارد دیگر توجه داشته باشند. عدم توجه به این موارد می‌تواند باعث عدم کسب نتیجه مطلوب شود.

همچنان می‌توان به سرمایه‌گذاری روی سایت‌های ارائه دهنده تخفیف به عنوان یک گزینه جدی فکر کرد. سوددهی مشارکت در این وب‌سایت‌ها به حدی بوده است که سال‌هاست بسیاری از کسب و کارها همچنان در این سایت‌ها فعالیت می‌کنند. چیزی که باید توجه داشت انتخاب روش آگاهانه بازاریابی است.

 

ثبت نظر