عناوین:

  • ارزش محتوای من چقدر است؟
  • ویژگی‌های خالق محتوا
  • انواع تعرفه‌های تولید محتوا
  • «ماشین حساب قیمت تولید محتوا»

قیمت تولید محتوا را چگونه حساب کنم؟ + ماشین حساب قیمت محتوا

مهر 6, 1399

آیا میدانید 70% از خریداران ترجیح می‌دهند در مورد کالا یا خدمت، از محتوای مقالات سایت شما اطلاعات کسب کنند نه تبلیغات [CMI]. و جالبتر اینکه 81% از مردم قبل از خرید حتما در مورد خریدشان سرچ می‌کنند [bluecorona]. از طرفی، فقط 42% از کسب و کارها اعلام کرده‌اند که بازاریابی موثری داشته‌اند [neilpatel]. این اهمیت تولید محتوا را نشان می‌دهد، ولی بیشتر از آن اهمیت محتوای با کیفیت را. برندها 25% تا 43% از بودجه مارکتینگ خود را به کانتنت اختصاص می‌دهند [mediavalet]. اما قیمت تولید محتوا برای اختصاص این بودجه به محتوایی که مخاطبان آن را می‌پسندند چقدر است؟

 

امروز زندگی همه مردم پر شده از محتوای متنی، تصویری و ویدیویی. انواع پیام‌ها در موبایل، تلویزیون، گجت‌ها و بیلبوردها ما را احاطه کرده‌اند. همه این‌ها جلوی چشمان ما هستند، اما پشت سر همه این محتواها، تولید کننده محتوا و استراتژیست‌ها حضور دارند. آنها هستند که براساس رفتار و تمایلات ما، برای ما محتوا تولید می‌کنند تا دیده شوند و در تصمیمات ما موثر باشند. چطور تشخیص دهیم که این اشخاص می‌توانند پیام اثرگذاری خلق کنند؟

 

ممکن است شما صاحب کسب و کاری باشید که به نیروی تولید محتوا برای سایت، یا شبکه های اجتماعی نیاز داشته باشید. شاید هم یک نویسنده باشید که برای شرکت‌ها می‌نویسید. می‌دانید قیمت هر کلمه یا هر مقاله ای که نوشته می شود چقدر است؟ ارزشگذاری محتوای تولید شده بر چه اساسی است؟ دیگران با چه قیمتی این محتواها را تولید می‌کنند؟ معیارهای ارزشگذاری چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ اگر در جواب این سوال‌ها شک و ابهامی دارید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا جواب شگفت انگیز ما را بشنوید.

 

تولید محتوا چیست؟

بیایید اول سنگمان را وا بِکَنیم. منظور از محتوا الزاما نوشته یک سایت نیست. محتوای تصویری، ویدیویی، پادکست، اسلاید یا حتی واقعیت مجازی، از ارزش به مراتب بیشتری در این روزگار برخوردار است. ولی… ولی برای داشتن تصویر و فیلم و صوت، اغلب لازم است محتوای متنی تهیه شود، با تمام الزامات مارکتینگ و سئوی آن.

 

یک تصویر در یک سایت، به خوبی توسط گوگل شناخته می‌شود و آن را در نتیجه‌ی جستجوی کاربران نمایش می‌دهد. اینفوگرافیک معدنی از محتواست که می‌تواند چکیده ده‌ها صفحه و چندین مقاله بلاگ یک سایت باشد. این اینفوگرافیک‌ها برای موتورهای جستجو مفهوم دارند، کاربر بر روی اینفوگرافیک‌ها توقف طولانی می کند، آن را به مراتب راحت تر از یک متن به اشتراک می گذارد، به خوبی وایرال می‌شود، و در یک کلام، شما دیده می‌شوید.

بلاگ پست‌هایی که از تصویر استفاده می‌کنند 94% بیشتر تعامل برقرار می‌کنند.

[crazyegg]

 

پس منظور ما از تولید محتوا، پدید آوردن متن، تصویر، ویدیو، صوت و هرچیزی است که حامل پیام شما باشد تا به مخاطبتان آگاهی برسانید. این آگاهی می‌تواند در هر مرحله از قیف فروش یا هر مرحله از سفر مشتریتان باشد. ولی باید حامل پیام درست در زمان درست، در جای درست باشد. البته… البته اگر هیچکدام از اینها را هم نداشته باشد باز شما محتوا تولید کرده‌اید ولی برایتان کاری انجام نمی‌دهد! این نقطه تمایز تولید کننده‌های محتواست.

 

ارزش محتوای من چقدر است؟

حتما قبول دارید که هر محتوایی ارزش خواندن یا دیده شدن ندارد. البته بعضی از محتواها از شدت بی ارزشی بسیار دیده می‌شوند! که خود یک روش مارکتینگ است ولی منظور ما از بی ارزش بودن، این است که برای مخاطب ارزشی ندارد و به اهداف بازاریابی کسب و کار نیز کمکی نمی‌کند.

 

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که تولید محتوا در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود دارید، به خوبی درک کرده‌اید که محتوای خوب یا بد چه تاثیر مستقیمی روی میزان بازدید از سایت یا فروش شما می‌گذارد. و حتما یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که داشته‌اید، تولید محتوا بوده. برای این محتواها خودتان دست به کار شده‌اید؟ کسی را استخدام کرده‌اید؟ یا برونسپاری کردید؟

 

هنوز برخی از صاحبین مشاغل اعتقادی به این ندارند که بستر آنلاین کسب و کارشان نیاز به محتوای مناسب دارد. شاید هنوز لذت فروش بالای ناشی از محتوا را نچشیده‌اند. یا شاید از محتوای بد ضربه خورده و دیگر اعتقادی به محتوای آنلاین ندارند. در هر صورت واقعیت تغییر نمی‌کند، محتوای خوب جنگجوی قابلی است! این جنگجو چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای جنگجو

کاربر را میخکوب می‌کند

محتوای خوب باید مخاطبش را میخکوب کند. محتوای خوب از تیترش شروع می‌شود. توضیحات متای فوق العاده دارد. دو خط اولش با اطلاعاتی که مخاطب انتظارش را ندارد شگفت زده می‌کند و در مقدمه او را مجاب می‌کند که باید با متن همراه شود. و این کار را ادامه می دهد تا انتهای متن. البته هنوز کار تمام نشده. این تازه اول راه است… مخاطب باید به هدف های مارکتینگ دست پیدا کند، پس باید از CTA های مناسب یا فراخوان مخاطب برای اقدامات هدفمند استفاده کند.

 

کپی رایتینگ مهارتی است که تولید کننده محتوا را می‌تواند از خیل عظیمی از همکارانش متمایز کند. این متن‌های کوتاه جذاب بهترین قلاب‌هایی هستند که در متن و خصوصا در تیترها می‌توانند قرار بگیرند.

دومین مهارت ویژه‌ی متمایز کننده، داستانسرایی است. محتوای روایت محور بی‌شک مخاطب را بیشتر از محتوای بدون روایت میخکوب خواهدکرد.

 

به اصول seo پایبند است

گوگل امروز دیگر هدف سئو کاران نیست! چون خود گوگل مدام در حال تغییر است تا به خواستگاه مخاطبانش نزدیک‌تر شود. اگر محتوایی بین نیاز خواننده و اصول کلی سئو، سئو را انتخاب کند از دید گوگل رتبه ضعیف‌تری خواهد داشت. ابزارهایی مثل سرچ کنسول، آنالیتیکس، هاتجر و… به شما کمک می‌کنند تا بفهمید مخاطبین شما چقدر با محتوا ارتباط برقرار کرده‌اند. اینها چشم و گوش‌های گوگل هستند، پس از دید گوگل به محتوای خود نگاه کنید تا بهینه سازی انجام دهید.

 

با همه این تفاسیر، به روز بودن در مورد اصول سئو به شما کمک می‌کند هم نیاز مخاطب را بهتر درک کنید، هم محتوایی که می‌نویسید سریعتر در نتایج مورد انتظار جایگاه کسب کند. البته نباید موقعیت استراتژیست محتوا را نادیده گرفت. او به تولیدکنندگان محتوا برای خلق محتوایی گوگل پسند کمک می‌کند. اگر استراتژیست به وظایف خود به درستی عمل نکند، یک پای کانتنت مارکتینگ می‌لنگد.

 

بنابراین یک محتوا نویس، علاوه بر اینکه خودش به اصول سئو واقف است باید متعهد به استراتژی‌های بازاریابی محتوایی مجموعه نیز باشد.

 

به بلوغ رسیده است

محتوا باید دست شما را بگیرد و تا انتها با خودش همراه کند. هرکجا دست شما را رها کرد نشان دهنده نابالغی آن است. کسی می‌تواند محتوای بالغ تولید کند که شرایط زیر را داشته باشد:

  • دانش کافی نسبت به درست نوشتن و موضوعی که در موردش می‌نویسد داشته باشد
  • محتوای خوب زیادی را دیده باشد. (چشم و گوشش باز شده باشد!)
  • زیاد نوشته و خراب کرده باشد

 

چنین محتوایی جنگجوست! و می‌تواند برای پیشبرد اهداف شما در فضای آنلاین سینه سپر کند. برای داشتن چنین جنگجوهایی آماده‌اید؟

 

چه کسانی می‌توانند محتوایی اینچنین خلق کنند؟ برخی از کسب و کارها که به ارزش بالای محتوا واقفند، تشکیلات عریض و طویلی برای کارخانه محتواسازی خود دارند. آنها احتمالا برای جذب نویسندگان و استراتژیست‌ها و سایر اعضای تیم هم اهمیت می‌دهند.

 

یک نویسنده یا به عبارتی کانتنت مارکتر خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند یک محتوای جنگجو خلق کند؟

 

ویژگی هایی که از تولید کننده محتوا باید انتظار داشته باشید

قبل از هرچیز باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که کار تولید محتوا، البته محتوای خوب، سخت و انرژی‌بر است. در نگاه کلی، کسانی که ویژگی های زیر را دارند محتوای بهتری خلق می‌کنند.

 

تجربه دارد؛ سعی و خطایش را انجام داده‌است

کسانی که سال‌هاست می‌نویسند، برای شرکت‌های قوی کار کرده‌اند و خصوصا در تیم‌های تولید‌محتوای حرفه‌ای حضور داشته‌اند، یک امتیاز بالقوه دارند که مهارت‌های خوبی کسب کرده باشند. البته تجربه همیشه باعث افزایش توانایی نوشتن نمی‌شود.

 

افراد زیادی هستند که نوشتن را به صورت فریلنسری شروع می کنند و برای هر شرکت تعداد محدودی محتوا تولید می‌کنند تا کارفرما با نارضایتی قطع همکاری کند. برخی هم هستند که دوره‌های متعددی شرکت کرده‌اند ولی جسارت نوشتن نداشته‌اند اما استعداد زیادی دارند که احتمالا از همان مقالات ابتدایی رشد خوبی خواهند داشت.

تولید محتوا

 

شناخت کافی در مورد سئو و کانتنت مارکتینگ دارد

اگر با تولیدکنندگان متعدد کار کرده‌اید احتمالا این تجربه را دارید که با نوشته‌هایی مواجه شوید که به دردتان نمی خورند! کسی که محتوایی تولید می‌کند باید به نیاز کارفرما هم واقف و متعهد باشد. درست است که برخی از مقالات و محتواها با هدف آگاهی رسانی در مورد موضوعی خاص که شاید اشاره مستقیمی هم به کسب و کار نداشته باشد نوشته می‌شوند، ولی تقریبا همه محتواها پازلی را تکمیل می‌کند که در نهایت به افزایش فروش و افزایش بازدید منجر می‌شود.

 

هنر خوب نوشتن دارد

برای اینکه محتوای بالغی داشته باشید، لازم است خالق آن از مهارت کافی برخوردار باشد. قلم خوب داشتن، استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات مختلف برای روانکاری متن، هنر پرداختن به جنبه‌های مختلف یک موضوع برای پروبال دادن به نوشته، و در نهایت نقب‌هایی که به محصول، خدمت یا موضوعات دیگر سایت زده می‌شود، همه هنر خالق محتواست.

 

البته نباید از نوشتن تیترهای جذاب، شروع و پایان عالی، و فراخوان‌های مختلف غافل شد، که جزء مولفه‌های اثرگذار در جذب و نگهداشت مخاطب و سوق دادن او به بخش های هدف و لدینگ‌پیج‌های مختلف است.

 

شما را به یک آنباکسینگ جذاب دعوت می کد!

آیا تا به حال از دریافت نوشته‌ای که از فونت و سایز خوبی استفاده شده، تیترها و لینک‌ها رنگ جذابی دارد، تصاویر یک اندازه و در جای درستی قرار گرفته اند لذت برده‌اید؟ برخی از تولیدکنندگان محتوا، نوشته‌های خود را ویرایش می‌کنند، جلا می‌دهند و بعد به کارفرما تحویل می‌دهند. این افراد ارزش کار خود را می‌دانند.

 

به طور طبیعی از تولید کننده محتوای متنی انتظار نمی‌رود با ابزارهای گرافیکی و ویدیویی آشنا باشد، ولی استفاده بجا از تصاویر ادیت شده و حتی اینفوگرافیک، ارزش اثر و حتی صاحب اثر را به مراتب افزایش می‌دهد. شاید بتوان گفت که حتی مسلط بودن به فتوشاپ برای هرکسی که در فضای وب فعالیت می‌کند واجب است!

تعرفه تولید محتوا در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ ایران

برای قیمت گذاری روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها که البته نقدهای زیادی به آن وارد است، استفاده از قیمت رقباست. بسیاری از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران، خدمات تولید‌محتوا (متنی و تصویری) ارائه می‌دهند. برخی از آنها تعرفه مشخصی برای این خدمات در سایت خود ارائه داده‌اند که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنم:

 

از لیست شرکت های دیجیتال مارکتینگ در مای‌اینسایت، مواردی که تعرفه مشخص برای تولید محتوا دارند در اینجا قرار می‌دهم:

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ دنیپر

در دنیپر که عمدتا خدمات بازاریابی محتوایی ارائه می‌دهد، تعرفه تولید محتوای فارسی 80 تومان و انگلیسی 120 تومان به ازای هر کلمه می باشد.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ لابراتوار رسانه

در لابراتوار رسانه، تولید محتوا به تنهایی ارائه نمی‌شود و در پکیج سئو تعریف شده است. مجموعه خدمات زیر ماهانه 2،200،000 تومان می‌باشد:

  • بررسی و اصلاح مشکلات فنی وب‌سایت
  • بهینه‌سازی صفحات (seo-onpage) تا 10 صفحه
  • نصب گوگل وب‌مستر و آنالیتیکس
  • تحلیل کلمات کلیدی و آنالیز رقبا
  • تولید 8 مقاله مرتبط
  • تولید 2 اینفوگرافیک
  • تولید و نشر 1 عدد رپورتاژ در سایت‌های خبری
  • تولید 50 بک لینک اصولی

 

سایت بازاریابی محتوای نویسش

تولید محتوای فارسی در نویسش از حدود 63 تا 85 تومان به ازای هر کلمه متغیر است. این اختلاف ناشی از عمومی یا تخصصی بودن موضوع می‌باشد. همچنین محتوای انگلیسی از حدود 160 تا 220 تومان به ازای هر کلمه قیمت گذاری شده است.

 

آژانس تخصصی بازاریابی محتوایی فرامحتوا

در فرامحتوا به گونه متفاوتی قیمت گذاری انجام شده. یک مقاله «سئومحور» 800 تا 1000 کلمه‌ای 80هزار تومان قیمت دارد. درحالی که مقاله «مخاطب محور» با این تعداد کلمه 120 هزار تومان ارزش گذاری شده است.

 

البته همانطور که حتما می‌دانید، صرفا با قیمت و حتی برند شرکت دیجیتال مارکتینگ نمی‌توان نسبت به خوب یا بد بودن محتوا قضاوت کرد. از طرفی شاید آزموده را آزمودن خطا باشد! با ورود به صفحه این شرکت‌ها در سایت مای‌اینسایت، می‌توانید نظر سایر کاربران را بخوانید و سپس در مورد کیفیت خدماتشان قضاوت کنید یا تصمیم بگیرید.

 

تعرفه تولید محتوا در سایر کشورها

برای تولید محتوا تقسیم بندی‌های متعددی وجود دارد، به طور خاص یک نویسنده بلاگ یا blog writer فریلنسر در امریکا 15 تا 80 دلار در ساعت دریافت می‌کند [آپورک]. البته اغلب نویسندگان مبلغی بین 30 تا 50 دلار دریافت می‌کنند. به طور معمول این مبلغ به 1000 کلمه اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین با احتساب دلار 25 هزار تومان (البته قیمت دلار هر روز افزایش پیدا می‌کند) به ازای هر کلمه 700 تا 1200 تومان برآورد قیمتی است که یک نویسنده بلاگ در آمریکا و برخی از کشورهای توسعه یافته دریافت می‌کند.

اختلاف قیمتی که مشاهده کردید به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • تجربه نویسنده
  • تخصص و مهارت های نویسنده
  • کشور / موقعیت مکانی
  • شرایط حوزه کاری بلاگ

 

تعرفه تولید محتوا در نظرسنجی از تولیدکنندگان محتوا و کارفرمایان

برای نگارش این مقاله، دو پرسشنامه در فضای وب منتشر شد. یکی از آنها همچنان فعال است و می‌توانید از طریق لینک پرسشنامه و تکمیل آن، شما هم در تقویت این آمار سهیم باشید. تاکنون نزدیک به 200 نفر پرسشنامه را جواب داده‌اند. مخاطبین آن تولیدکنندگان محتوا و کارفرمایان هستند که برای هریک سوالات جداگانه ای درنظر گرفته شده و حدود 5 دقیقه برای جواب دادن به آن زمان نیاز است.

 

براساس داده های نظرسنجی که اطلاعات کامل آن در آبان ماه منتشر می‌شود، قیمتی که تولیدکنندگان محتوای بلاگ پیشنهاد می‌دهند، از 15 تا 2000 تومان به ازای هر کلمه متغیر است. البته بیشترین تعداد مربوط به قیمت 50 تا 150 تومان بوده است.

 

اگر محتوا تخصصی باشد، تولیدکنندگان محتوا، عموما قیمتی معادل 30 تا 60 درصد بیشتر از محتوای عمومی پیشنهاد داده‌اند. اما مرز تخصصی و عمومی چیست؟

 

تولید محتوای عمومی VS محتوای تخصصی

یکی از محل‌های اختلاف بین کارفرمایان و نویسندگان، تعیین تخصصی بودنی محتواست. این اختلاف در بین پلتفرم ها هم وجود دارد و اختلاف قیمت در صنعت های مختلف متر مشخصی ندارد. چه چیزی باعث اختلاف قیمت در این دو نوع نوشتار می شود؟ زمان!

 

هرچه گردآوری اطلاعات زمان بشتری طول بکشد، و هرچه واژگان و اصطلاحات پیچیده‌تر باشد که منجر به  زمانبر بودن برای درک مطالب شود، هزینه تولید محتوا به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. اما این زمان فقط در طول نوشتن مقالات نیست!

 

بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند نویسندگانی را در کنار خود داشته باشند که هم درس خوانده رشته تخصصی صنعتشان باشند و هم متخصص تولید محتوا. این پدیده‌ی ایده آل، خود را با افزایش بیشتر قیمت پیشنهادی توسط تولیدکنندگان محتوا بروز می‌دهد. اما به شرطی که در هر دو حوزه متخصص باشند.

 

در ماشین حساب قیمت محتوا، در انتهای این مقاله،  همه این پارامترها در نظر گرفته شده تا قیمت گذاری عادلانه و منصفانه‌ای ارائه شود.

 

معیار یک مقاله با ارزش از دید کارفرمایان

مشتری اصلی همه این نوشته‌ها، چه خوب چه بد، کارفرمایان و صاحبان کسب و کار هستند. اگر همه آنها محتوایی بی‌کیفیت بخواهند لاجرم ارزش محتوای بی‌کیفیت زیاد می‌شود. ولی منطق و آمار چیز دیگری می‌گوید. در نظرسنجی انجام شده توسط مای‌اینسایت، کارفرمایانی که حاضرند مبلغ بالاتری برای محتوای خوب بپردازند، این معیارها برایشان از بیشترین اهمیت برخوردار است:

  • داشتن نثر خوب و جذاب
  • پرداختن درست و کامل به موضوع
  • رعایت کامل اصول سئو
  • داشتن پایان خوب و نتیجه گیری
  • تشویق مخاطبین به کامنت یا اقدامات دیگر

 

نثر خوب و جذاب و همچنین نوشتن یک پایان خوب، تمرین می‌خواهد و مطالعه زیاد. پرداختن درست و کامل به موضوع نیازمند جستجو است و دانستن روش‌های جستجوی صحیح. رعایت کامل اصول سئو به کسب دانش، و تمرین زیاد برای بدست آوردن مهارت نیاز دارد. تشویق مخاطب به اقدام یا داشتن CTA های مناسب، علاوه بر دانش SEO، به تمرین و مطالعه و تجربه نیز نیاز دارد.

نظرات کارفرما

 

اگر می خواهید در جرگه تولید کنندگان محتوای نورچشمی باشید، حتما دوره‌های آموزشی و تمرین و مطالعه فراوان را از دستور کار خود خارج نکنید. برای انتخاب دوره‌های آموزشی می‌توانید لیست سایت های آموزش آنلاین مای‌اینسایت را مشاهده و نظرات کاربران را در مورد هر یک مطالعه کنید.

 

ماشین حساب قیمت تولید محتوا

شاید شما برای تعیین قیمت تولید محتو خصوصا محتوای متنی یا بلاگی جستجوی زیادی کرده باشید. تعیین قیمت با اما و اگرهای زیادی مواجه است. اما مگر مثلا تعیین قیمت خودروی پراید ساده تر از تولید محتواست؟ قطعا نه. شاید تعیین قیمت پراید توسط سایپا امری ساده به نظر برسد ولی تعیین قیمت پراید کارکرده‌ای که دست افراد مختلف است چطور؟ با این مثال ساده می‌خواهم ماشین حساب قیمت محتوا را به شما معرفی کنم:)

 

این ماشین حساب براساس داده‌های آماری و نظر کارشناسان این حوزه تنظیم شده است. قیمتی است که مولفه‌های مهم را درنظر گرفته و آن را با داده‌های واقعی بازار سنجیده است. اما قطعا پاسخگوی همه نوع پروژه‌ای نیست و تعداد معدودی از موارد با این روش قابل محاسبه نیستند. با اینحال، معیاری است که براساس آن می‌توانید با درنظر گرفتن تفاوت‌ها و با اطمینان بیشتر به قیمت منصفانه دست پیدا کنید.

 

در آخر، لطفا تجربه خود را از روش قیمت گذاری گفته شده و استفاده از این ماشین حساب کامنت کنید. نظرات شما به ما و سایر همکارانتان کمک می کند تجربه بهتری داشته باشند.

 

ثبت نظر